Bloody Sunday
While documenting the events of the 1938 Relief Camp Workers sit-down strikes and occupations in downtown Vancouver, this film presents their reasons for the protest, and the radically differing reactions to their collective protest by the three levels of government: city, province, and national governments. What motivated the strikers of 1938 to take collective action to resolve their problems and how effective were these actions in finding solutions to the problems they faced?
Tout en relatant les événements de la Grève des bras croisés et de l’occupation du centre-ville de Vancouver par les travailleurs des camps de secours, ce film présente les raisons de leur manifestation collective et les réactions radicalement différentes des trois ordres de gouvernement – municipal, provincial et fédéral. Qu’est-ce qui a motivé les grévistes de 1938 à agir collectivement pour résoudre les problèmes auxquels ils étaient confrontés et dans quelle mesure ces actions ont-elles apporté des solutions?
Summary of lesson activities:
1. Focus questions for the vignette provide a short lesson option. (15 minutes)
2. Small Group Activity to analyze the vignettes, written documents and photographs
3. Students will analyze conflicting primary sources from the 1938 protest occupations, including media and participant perspectives.
4. Students can extend the study to examine more recent examples of collective political actions.
Résumé des activités de la leçon:
1. Les questions clés sur la capsule historique offrent la possibilité de faire une courte leçon (15 minutes).
2. Activité en petits groupes pour analyser la capsule historique, les documents écrits et les photos.
3. Les élèves se pencheront sur les sources primaires contradictoires des occupations protestataires de 1938, notamment sur le point de vue des médias et des participants.
4. Les élèves pourront approfondir leur étude en examinant des exemples plus récents d’actions politiques collectives
Download lesson plan in english (PDF)
Download lesson plan in french (PDF)